etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

En fri sommar till

Publicerad 2012-09-20 15:23:19 i Allmänt

Han öppnar efter några signaler när jag punktligt ringer på dörren. Likadant var det när jag ringde och bokade tid, det tog en stund och många signaler. Men han är förberedd och verkar ha väntat in mig. En ramp leder upp till tegelvillans ingång. Den fick byggas till förra hösten, berättar han med sorg i rösten. En stroke, förklarar han när han hälsar på mig från sin nya rullstol och ber om ursäkt för väntetiden. Han visar mig det eldrivna fordon som han använder för korta turer till affären eller bara för att få lite frisk luft ibland, när husets fyra väggar blir för svåra att acceptera som sin världsbild.
Det är vänsterbenet, det vill inte hänga med längre, säger han.
   Vi samtalar om hans senaste bokprojekt, om hur mycket jobb han har lagt ned på skrivandet och hur snyggt och prydligt den är upplagd. Han är stolt och nöjd över resultatet. Men det blir ingen mer bok, berättar han. Han orkar inte. Skulle inte ha orkat vidare alls utan det eldrivna fordonet. Det ger en liten bit av rörlighet, som ett minne av hur han hade det förr. Bilen har blivit stående i enplansvillans garage det senaste året och han tror inte att han kommer att sätta sig bakom ratten igen. Den kommer att stå där i morgon också och många år framöver.

Det gör inte så mycket, säger han.
   Runt i landet han farit ändå. Han brukade gilla att ta bilen och se var han hamnade. Spontana rundresor längs stora och små vägar. Fjällen blev det några gånger. Han säger att han nog hade ångrat sig nu om han inte hade passat på då. Den lilla staden han bor i flyttade han till ifrån Malmö i mitten på 1980-talet. Anställningen som ingenjör på Kockumsvarvet var över. Guldklockan glittrar på vänsterarmen.
Hann iväg två år innan de fick stänga igen, berättar han.
Och så var jag less på Malmö, lägger han till.

Vi tar oss till vardagsrummet där fyra gigantiska båtmodeller står uppradade på olika bord. Alla detaljer är på pricken. Noggrannheten påtaglig och imponerande. Stoltheten i hans blick inför mästerverken. Men också den dystra strimman av vemod och hopplöshet som lyser igenom och han inte förmår att dölja i de snälla ögonen. Han berättar att han inte kommer att komma upp ur rullstolen, att han är fast där han är.
Det är färdigbadat för min del, konstaterar han.
   Badet mitt i stan, det med den fina sandbottnen och klara vattnet, där brukade han tycka om att svalka sig på sommaren och ha med sig kaffe i termos och sitta på filten på gräset. Nu är sådana stunder inget annat än avlägsna minnesbilder och fotografier i de album som står prydligt uppradade i bokhyllan.

Jag får en klump i halsen inför hans ärlighet inför allt. Han möter verkligheten med öppna ögon och har samtidigt allt bakom sig. Vad säger man i sådana stunder. När någons ensamheten blivit vardag och insikten om att det kommer att förbli så har slagit rot.
   Orden räcker inte till, ett gammalt ur slår och vi blir sittande tysta en liten stund innan det är dags för mig att ta bilen tillbaka igen. Vi tar bilder, jag antecknar det sista om boken och sedan sitter jag plötsligt i bilen, åter i vardagen igen.
   Allting kan gå snabbt ibland, förutsättningarna ändras hastigt och aldrig vet vi vad morgondagen har att erbjuda. Den kan både hjälpa och stjälpa allting man trodde att man hade på en gång i ett enda kast. Vi är maktlösa inför vissa skeenden. Jag skruvar upp stereon i bilen, njuter av hur höstsolen färgar det vackra landskapet och kan väl inte göra så mycket mer än så. Jag önskar att hans höst inte ska vara för evigt, jag önskar honom i alla fall en sommar till med kaffe och dopp, danser, badutflykter och en sväng till fjällen till. En fri sommar, bara en enda i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela