etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Berlin

Publicerad 2009-08-12 18:24:58 i Allmänt

Tillbaka i London igen efter en liten tripp till Berlin dar jag halsade pa storebror och hade semester. Precis lika fantastiskt som alla sagt till mig att Berlin skulle vara upplevde jag det. Men vi har mycket ouppklarat jag och Berlin. Tror att det ar en stad att upptacka langsamt och utan hets och stress. Inte for att mitt besok praglades av stress, snarare tvart om, men fyra dagar ar for kort for de vackra gatorna,  gamla husfasaderna, kaffestallena, barerna och technoklubbarna. Berlin kanner jag efter mitt korta forstabesok ar en stad att sakta mumsa pa och njuta av. Att bara promenera i kvallssolen, titta pa hus, kanske sla sig ned med en kall pilsner nagonstans och dromma sig bort, samtala lite, kanna historiens vingslag. Forsoka forsta. Tanka sig in och forestalla sig. Mycket har de gamla fasaderna fatt se, mycket mer an vad jag gjorde pa fyra dagar, och det ar nog lite det som det handlar om.
  Blev en badutflykt till Wannsee ocksa, vilket var oerhort spannade. Gamla, stora villor, fina badmojligheter, tallskog och god hamburgare bjod utflykten bland annat pa. I Wannsee holl nazisterna moten for att planera Den slutgiltiga losningen, det gjordes i en jattevilla byggd pa tidigt 1900-tal. Detta hade jag emellertid ingen aning om vid Wannseebesoken utan fick reda pa det sa sent som for fem minuter sedan. Tank vad lite man vet ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela