etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Helg

Publicerad 2009-08-15 14:13:50 i Allmänt

Vaknade idag upp med solstrålar skinande in genom fönstret och en värme i kropp och själ som nästan brändes. Rostade bröd och drack te. Hade helg. Fast, det det är jobb som väntar har jag helg. Tar det lugnt. reflekterar. Tänker. Är som att något snurrar. Något som lurar runt hörnet, något nära eller mer längre bort som man inte vet när det dyker upp. Man vet att det tornar upp sig som en tromb i ökenhorisonten, men sitter ändå an in trombeni sitt lilla tvåmannatält och väntar. Marken har varit hård, så pinnarna har inte kunnat sättas ned i marken ordentligt och det oroar lite. Ända gör man ingenting åt det utan lite dumdristigt väntar man in trombens anländande. Kanske står tältet kvar och jag kan lugnt sitta där inuti med mitt te, men mer troligt så blåser det kanske någonstans långt bort. Man ska inte förhasta sig eller försöka se för långt iväg in i framtiden, även om en viss framförhållning nog ibland är bra, så vill människan ibland nog allra helst bara vara elementär och tänka basala tankar om basala ting. Som för länge sedan liksom. precis som stenåldersmänniskan gjorde det, så gjorde vi alla det när vi var små. och var nöjda med det. Att göra saker för stora kan på många sätt vara onyttigt för själen.
  Så ser man en ung grabb med en boll vid fötterna som han koncentrerat och målmedvetet dribblar framför sig på trottoaren. Han är 12-13 år och människorna runt om kring honom på gatan rör honom inte i ryggen. Han är kanske på väg hem, kanske på väg för att möta upp kompisarna och spela en eftermiddagsmatch. Kanske är han bara ute och springer med sin blåa boll vid fötterna för att det är roligt. Han har något i blicken, något målmedvetet som gör mig glad där jag går. Där, den eftermiddagen i ett soldränkt Berlin gör han mig av någon anledning glad. Kanske känner jag igen mig själv i honom i det ensamma tragglandet och dribblandet och tränandet i den åldern. Väder eller vind ovidkommande. Bollen vid fötterna allt som räknades. Pappa sett till att den var nypumpad. Allt som räknades. ibland räcker det nog för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela