etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Fargblind

Publicerad 2009-08-13 12:39:28 i Allmänt

Att domma manniskor for vilka de ar innan man tagit reda pa det tror jag att vi alla kan ha latt for att gora ibland. En snabb blick, man drar slutsatser om en manniskas leverne efter att ha tillbringat en minut i snabbkopskon tillsammans. Tror sig veta och forsta vad det ar for person. Det ar latt att gora sa. Jag har i alla fall latt for det tror jag. Ofta blir det da overaskningar nar man val konverserat och skrapat lite pa ytan. Ytan kan dolja sa mycket. Bade pa gott och ont ska sagas. En av de manniskor som jag hade roligast med under gymnasietiden tog det over fem ar med innnan vi hade sarskilt mycket att saga till varandra. Det var inte som att vi var ovanner, men det var bara otankbart att vi skulle kunna umgas. Och da spelade vi anda i samma fotbollslag. Man far for sig sa mycket ibland, malar upp bilder av konflikter som inte existerar pa riktigt. Ar radd liksom. Var under barndomen lite radd for det nya och ovantade. Det nya var ett spoke som jag trodde ville mig ont, gjorde mig restrektiv och kanske lite reserverad. Kallar det inte blyghet for det stammer inte, utan tror det bottnar i att det ovantade skrammer. Resonerar sa ibland. Nar nagot gar utanfor de ramar och granser som finns i samhallet blir det oro. En muskulos kampsportare med intresse for litteratur och kunskaper inom vin och mat. Det gar inte sa latt ihop efter en uppvaxt i ett helsvenskt radhusomrade med cykla omkull och skrapa upp knana som enda faran lurandes runt hornet.
  Man tror att man vet och varit med om sa mycket nar det egentligen finns hur mycket som helst kvar att lara. Mannsikooden manniskor som bar pa historier och berattar dem. Massor av applen med kunskap att ata.Kunskap att ta till sig,forsoka forsta och ta med sig i sitt bagage.Lagprisflygbolagens 15 kilo racker ingenvart.
  Gymnasiepolaren var inte sa laskig som jag trodde nar allt kom om kring, och aven om vi mycket sallan pratar idag, sa ar det intressant att man kan komma sa bra overens med killen man trodde var farlig. Malade upp som ett spoke. Det finns fler an en sida av mannsikor och allt ar inte svart eller vitt. Det finns sa manga farger, det ar latt att bli tillfalligt fargblind och ibland kanske man skulle vilja vara det permanent...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela