etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Om björn i bur

Publicerad 2009-12-04 09:57:39 i Allmänt

Gårdagskvällen tillbringades med föräldrarna framför teven. Niklas mat och ett naturprogram om björnar i Härjedalen. Tycker inte om djurparker av den typ i Lycksele som visades i programmet. Björnar på en mycket begränsad yta att röra sig på, konstgjorda iden med mera gör mig lite lätt illamående. Djur som är vana att röra sig på stora ytor utan begränsningar ska enligt min uppfattning inte hindras att göra det i sådana här parker för att behaga människans behov av underhållning. Det gäller inte bara björnar utan givetvis även andra djur i samma situation. Är medveten om att många djurparker drivs i vetenskapliga syften, men någonstans ringer det varningsklockor i mig när vilda djur är framme och nosar på kameror eller blir matade av storögda och häpna parkbesökare. Eller när björn jagas med helikopter för att få en bedövningspil i sig så att en sändare kan fästas bakom örat för vidare forskning. Bra att kunna följa björnens öden och äventyr heter det, men till vilken nytta egentligen? Ibland får jag en känsla av att det till syvende och sist kanske egentligen bara handlar om nöje för forskarna på området. De vet att tekniken finns, och deras arbete blir så mycket roligare att gå till med sändare på lite varg och björn och älg ute i skogarna som de sedan kan följa på skärmar i sina laboratorier.
  Niklas mat var för övrigt en positiv överaskning, då jag fann upplägget på programmet intressant och Niklas själv väldigt duktig i sin programledarroll. Mina föräldrar lyckades han dock inte charma nämnvärt för när jag en kvart in i programmet slängde en blick åt höger såg jag först mamma sitta och slumra i sin fåtölj och så även far min i sin. Tyst blev jag sittande tills programmet slutade och några minuter in i björnprogrammet fick jag åter sällskap av vakna medtittare.
  Kom på att mitt ovanstående orerande om djur i parker kan uppfattas som dubbelmoral i den högre skolan då jag äter kött med god aptit och så alltid gjort, men jag väljer ändå att flagga för mitt motstånd för djur i bur. Det kan tyckas konstigt, men dubbelmoral förkommer relativt ofta i olika sammanhang, klimatkämpar som flyger och kör bil till exempel, så jag känner att jag kan vara på björnens sida i det här sammanhanget utan att skämmas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela