etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Sno"kaoset" del 1

Publicerad 2009-12-17 17:45:47 i Allmänt

Slutar jobbet i hygglig tid, kopierar ett par nycklar i jobbets tjanst, somnar pa bussen hem. Lamnar in ett par skor till skomakaren for byte av sula. En gummisula maste laggas pa, for annars ater den Brittiska fukten upp mina fina dosor. Upptacker ett nyoppnat galleri och cafe precis hemmavid och slinker in. Slutar med att jag koper en diskhandduk och vandrar ivag nojd med upptackten. Fika dar redan inbokat nagon dag snart.
  Snart jul. Snoovader pa gang i London och uppstandelsen ar stor. Forberedelserna rigorosa. Jag ligger i jour imorgon med snoskyffeln under kudden och termooverallen och kangorna redo for utryckning i ottan. Min chef har vandrat runt som ett spattigt, oroligt nervost vrak hela dagen och mumlat lite olika forhallningsorder till hoger och vanster om morgondagen. Fa har snappat upp hans poanger. Det ar i princip klart att det kommer bli kaos imorgon. Alla ar installda pa det, ingen forvantar sig en normal dag. Alla tror sig fa vara med om nagot speciellt denna fredag. Det ska tillaggas att det annu inte ligger en endaste centimeter snom pa backen. En skur blotsno foll lite latt i eftermiddags, men smalte som Bregott i stekpannan bort och forsvann illa kvickt. Nu ar det uppehall, morkret har fallit utan flingor yrande i luften, och mycket mojligt ar det att det stannar vid den dar blotsnon i eftermiddags. Men jour, det har jag anda. Och skyffel under kudden for att kunna ta mig ut. Chefs-Andy skulle behova prata lite med min gamle fotbollstranare och tillika officer. Han vet hur man handskas med snoovader. Minns fortfarande nar jag for ett par ar sedan slog en signla till honom pa eftermiddagen for att se om traningen skulle bli av senare pa kvallen. Det hade snoat hela dagen och blaste 20 sekundmeter. termometern visade pa nagonstans kring sex eller sju minusgrader. I vinden var det formodligen kring 20 grader kallt. Snon yrde runt utanfor mitt fonster, och det gjorde det formodligen aven kring tranar-Hakans fonster nar han plockade upp telefonen och besvarade mitt samtal.
-Hakan, svarade tranar-Hakan med sedvanlig bestamdhet.
-Ja, hej det ar Nisse, jag tankte bara hora hur vi gor med traningen ikvall, ar den installd eller?
-Vad menar du?
-Ja, ar den installd?
-Varfor skule den vara det?
-Tankte for snon och sa, sa jag lite nervost.
-Nej, det tror jag inte ar nagot hinder, jag ska aka och kolla planen nu strax och ar det inte for mycket sno sa kor vi.
-Ok, sa jag och sa hej da och la pa.
Till historien hor att jag v mina foraldrar blev forbjuden att ga pa traningen och istallet fick tillbringa kvallen framfor TV4 eller nagot liknande. Skulle tranar-Hakan sett chefs-Andy idag vet jag inte vad som skulle kunnat handa...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela