etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Gymkort

Publicerad 2010-08-25 16:03:27 i Allmänt

Morkrets tid ar om inte har sa i alla fall mycket nara. Snart over oss. Vaknar mitt i natten och fryser for det ar enkelfonster i rummet och ute blaser hostvindarna innan en ny dag gryr. Soluppgangen ar langt borta under promenaden till jobbet, men ar anda som en tid innan nagot. Som ett vakum och en slags tystnad fast det knappast ar ljudlost. Promenaden ar en tankesamlare dar inget annat an just promenaden finns pa agendan. Inte ens en I-pod som sallskap och vet inte om det ar bra eller daligt att jag inte har nagot emot innan-gryningen-vandringarna till oppningsskiften. Mitt pa dagen kan solen forsiktigt titta fram och ge sken av det annu ar badsasong och parkvader, men lika hastigt som den skymtats ar den borta och far oss att forsta att det ar dags att lagga in badbollen i garaget for i ar. Fram med stovlar och kangor.
  Juli ar borta, det ar tid for bokslut for sommaren, barn ska skolas in i skola och dagis, kraftskivor hallas och eventuell angest infor hosten hallas i schack. Anda har jag en personlig relation till hostens inledning som ar svar att beskriva. De har kyliga morgnarna och kalla vind-byarna har nagot med sig nar de kommer over oss. En energi och en markering for nya tag i tillvaron. Alla kan fa en chans till. Semestern kanske regnade bort eller man blev liggande magsjuk pa hotellet pa Cypern. Det kan alltid tas igen med lite hart arbete, malsattningar eller varfor inte ett gymkort? Gymkorten ar plotsligt overallt. Som messias till folket. I alla annonskampanjer finns erbjudanden om billiga kort, bra kort, kort som ger resultat och kort med fyra ars bindningstid. (Gar att fa pa kredit) Flygbladen blaser in med hosten och ger mig alltid lite daligt samvete. Forra aret, precis som aret innan fanns tankar pa att skaffa gymkort och bli som man ska vara. Gick pa gym-studiebesok och sadant. I ar tar jag det mera forsiktigt. Granskar annonserna och flygbladen noga. Ser fordelarna och grymtar kanske nagot till nagon om att: "Det kanske man skulle gora, skaffa ett gymkort" Det later sunt att saga nagot sadant aven om jag med 100 procents sakerhet vet att det inte kommer finnas nagot gymkort nedstoppat i min planbok hosten 2010.
  Tar en bit kaka och ett paraply innan jag tackar for mig pa jobbet den har eftermiddagen. Maste bara kommentera paraplyet: Det ar fran nagot bilmarke och ar sa pass stort att det tar upp en mycket stor del av trottoaren. Komplicerat att falla upp, nastan som ett mindre talt. Och anda nar vattendroppar jeansen. I-landsproblem, visst, men anda?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela