etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Cykel utsedd

Publicerad 2010-12-30 16:23:05 i Allmänt

Vaknar i precis lagom tid for att kanna mig utvilad och pa gang. Precis som flanorerna jag moter i parken har jag ledig dag och gar ut pa upptacksfard. Gor sa ibland. Lodar omkring, styr in pa gator jag aldrig sett tidigare och slas av hur jag uppskattar kanslan av att i naromradet hitta nya oaser och parlor som man pa ett par ar inte ens skymtat eller lagt marke till.
Frukost och skrivarstund pa charmigt smorgas-stalle i narheten av Victoria Park. Vid bordet bredvid sitter en gammal dam med en varm choklad. Stickar pa en mossa och skriver i sin lilla fick-kalender. Vid det andra upptagna bordet i lokalen sitter en medelalders man med pannan i djupa veck. Ser ut att studera nagot mycket svart och komplicerat. Klottrar frenetiskt ned anteckningar i sina papper han lagt utspridda framfor sig pa bordet vid sidan av sin kaffe. Tystnaden i lokalen ar pataglig. Koncentrerad, fokuserad ledighet. Nast sista dagen pa det har aret och nagon form av sista chans att gora 2010 till aret att minnas. En flakt surrar nagonstans i lokalen och det rader en sadan dar tystnad som ibland uppstar i olika slags vantrum. Man sitter dar med ett par andra, okanda individer och vantar pa nagot, kanske gemensamt, men har absolut ingenting att saga varandra. Lite tabu att yttra nagot ocksa. Lamnar sina vant-kollegor ifred. Sa man lyssnar vidare till flaktens surrande och vantar pa det dar gemensamma.
Idag vantar vi pa det nya aret. Vantar pa uppropet. Sitter dar med vara egna funderingar. Upploppet kvar, upp for kronet och sedan kan man se det nya aret pa andra sidan. Ligga dar oppet for oss redo att ta for oss av.
Gar och tittar ut en ny cykel som nagon slags del av en process att bli redo for det nya aret. Kommer in i affaren och sa ar den bara dar framfor mig helt plotsligt. Maste ga tillbaka och kopa den snarast. Angrar att jag inte foljde impulsen och slog till direkt. Nya cykeln utsedd. Helt i svart , avskalad, smala dack och lite for dyr. Men vilken cykel sedan, ingen vag tillbaka och snart ar det 2011.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela