etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Summer in Berlin

Publicerad 2010-06-03 14:07:54 i Allmänt

Dagen börjar olyckligt med att jag inte kan ta mig ut ur sovrummet. Dörrhandtaget har gatt sönder och ena delen har helt enkelt fallit ned pa golvet vilket gör det omöjligt att öppna dörren om man star inne i sovrummet, vilket jag denna morgon gör. Försöker laga handtaget men star med mina godkända betyg i bade träslöjd och teknik handfallet inför detta problem.
  Efter en kort stunds funderande kastar jag pa mig en t-shirt, greppar husnyckeln, öppnar fönstret och hoppar ut pa gatan för att pa sa sätt ta mig in i lägenheten igen. Fumlar med nyckeln i laset med nedböjt huvud för att undvika ögonkontakt med gästerna pa grannbageriets uteservering som i godan ro sitter i skuggan under trädkronorna och mumsar bakverk, sörplar morgonkaffe och stirrar pa den barfota figur med ruffsig morgonfrisyr som precis störtade ut genom fönstret. Ingen säger nagot.
  Stadig frukost och lite Rasmus Kellerman-lyssnande sa ar jag ute i sommarsolen igen för promenad och äventyr. Hamnar med min bok i Mauerpark där det tidigt pa förmiddagen är glest med människor, men desto fler hundar. Nagra hardrockare med mycket kläder pa sig, manga flasköl och ännu fler hundar sticker ut lite i parkskaran den här torsdagsförmiddagen. Mer för sina hundar än för mängden kläder, för det känns som om alla invanare har pälsat pa sig rejält innan de gick hemifran pa morgonen. Cyklister trampar pa för brinnande livet i vinterjackor, mammor och pappor njuter av sommaren med vindjackor och sjalar och plötsligt känns mina jeansshorts sa oerhört mycket mer campingplats än vad man hoppas pa i en storstad. Som om alla de andra vet nagot som inte jag vet. Har i alla fall strumpor pa mig.
  Inne pa internetcafét är det ganska svalt och behagligt och en vindjacka skulle vara berättigad. Vrider lite försiktigt huvudet till vänster bara för att dubbelkolla med herren bredvids klädsel att mina iaktagelser av paklädda Berlin-invanare stammer överens med verkligheten. Resultatet: Langbyxor och svart jacka. Skinnjacka.

Kommentarer

Postat av: Hedvig

Publicerad 2010-06-07 14:49:29

Härligt inlägg! Vad kul att bloggandet fått fart igen :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela