etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Hampstead

Publicerad 2010-06-22 19:32:36 i Allmänt

Utsövd fast trött. "Den lantliga luften", ger mor min som orsak till mitt tillstånd. Kan så vara, tänker jag. Grannen tittar in för att hämta lite post som vi tagit hand om medan hon varit bortrest. Vi pratar om London. Hon bodde i London när hon var ung, i Hampstead som au-pair och på hotell. Så då pratar vi lite Hampstead också, områdenas område. Blir glad bara av att tänka på Highgate och Hampstead. Överklassområde, visst, men också väldigt gemytligt och vackert på alla sätt. Som småstad i det stora. Pubarna, restaurangerna, caférna och Hampstead Heath förstås. En solig dag i de här kvarteren är svårslaget. Promenad, uteserveringar, hus som är som mindre slott och lite parkhäng. Grönska och vacker inramning, utsikt över London från Hampstead Heath. Fast man ser inte riktigt hela London, det ska tilläggas. Sa att man gjorde det en gång till tjejen jag gärna ville skulle följa med dit och hon blev rätt besviken på utsikten. Men sen åt vi glass och gick på skogspromenad och hann hem innan det började regna, så det blev rätt lyckat ändå. Trots bristen på utsikt. Mycket minnen, mycket glädje. Ser det på grannen också, ser att hon minns ungdomen. "Vilken fantastisk stad ändå", säger hon innan hon tackar för sig. Hann nämna för grannen att min Londontid tillbringades med boende i Bethnal Green. En viss skillnad, men definitivt också oerhört charmigt på sitt sätt. Samma stad, men ändå inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela