etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Välja

Publicerad 2010-06-27 14:13:06 i Allmänt

I valen och kvalen, att välja har aldrig varit någon stark egenskap i min personlighet. Valfrihet: Något att kämpa för och vara stolt över att det finns. Ett privilegium, men också något väldigt svårt. Sommaren finns där planerad, men sedan kommer höstvindarna att blåsa in, de gamla löven hopas i drivor, mörkret att lägga sig och kylan att spridas. Det är då jag vill ha en plan, något att luta mig emot och se som viktigt och meningfullt. Se att det är någonting som är på riktigt och inte bara något som jag tror är det. När hösten kommer är det lätt att vara svag, lätt att de lätta vägarna utan att tänka efter och kanske ångra sig sedan. Behöver inget av det, är inte orolig för att ångra mig, men jag behöver något som bär iväg med mig, vad som, ett tåg ett flyg eller en båt. Bära eller brista, bär iväg mig, först Berlin och sedan London, säger någon. Finns nog nog något kvar att hämta där, känner igen känslan, gymnasium och London som andningshålet, tillbaka på den rutan, inte ruta ett kanske, men nästan. Alla går vidare, alla blir äldre och klokare, väljer mera rätt liksom. Att åka till något och inte ifrån något, sägs enligt gammalt vara viktigt, men när allt kommer omkring, vad spelar våra skäl för någon roll?
  Vet inte vad som är rätt eller fel denna gång och inte heller vad som är till eller ifrån. Kanske finns inget sådant egentligen? Vi hittar bara på. Kanske betyder inte de där valen så mycket, utan vad man gör efter man valt, det är vad som räknas. Alla blir äldre och klokare. Skaffar ICA-kort och tar varorna med bra datum från snabbköpet. Man kan inte välja det roliga hela tiden, sa en väns förälder med ett par år på nacken till mig. Kanske sant, bara att jag har svårt att se mig själv göra ett medvetet tråkigt val för att det kanske är bra för någonting som kanske kommer att komma senare. Tänka på framtiden är en sak, men att göra tråkiga saker på vägen mot framtiden undrar jag om det kan vara rätt medicin till att bli lycklig någon gång om ett tag.
  Välja och vraka, det finns mycket att göra val i kring, när det gäller hösten flög en tanke till mig att det kanske bara är så att man ska hoppa på något. Ta det som känns rätt och bara köra på det, hoppa på tåget i all hast.
  Fast det kanske inte är att välja?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela