etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Trevlig helg, British Airways

Publicerad 2010-10-09 14:55:49 i Allmänt

Lite aningens urlakad och seg i huvudet efter sexton timmars arbetsdag igar med tva timmars somn som uppladdning. Ingenting att gora om i forsta taget. Later som jag beklagar mig nu, det var inte sa farligt som jag vill fa det att lata, men vill nog anda pa nagot satt flagga om det. Visa nagon slags ambitios sida och skylta med det pa bloggen. Pinsamt, ja kanske. Men kanske ocksa bara nagon form av manskligt drag. Ett behov att visa upp och beratta for andra vad man haller pa med.
  Aldrig sett ett mer gratt London an idag tror jag. Inget regn utan det ar bara gratt och ingenting annat.  Gra himmel och gra skyline over gator och torg. Rivningsfardiga huset tvars over gatan ser om mojligt annu mer rivningsfardigt an vad det brukar gora. En hund utan herre stryker over grasmattan och ser forvirrad ut. Som ett stilla vakum tar dagen sin borjan. Helg och tystnad men hittar ett par Pioneer-lurar under sangen i ett av rummen i lagenheten och plotsligt ar det lite mindre tyst och gratt. Party i lurarna, pyspuka pa vakumforpackningen.
  Ringer Bristish Airways och letar efter en borttappad flygbiljett. En mycket vanlig och sympatisk dam svarar omgaende i andra anden, vill ha min mejl-address och mitt efternamn och sedan ar tydligen min biljettproblematik ur varlden. Sedan onskar jag henne trevlig helg och hon hoppas att jag ocksa ska ha en bra helg. British Airways alltsa...Ording-och-reda.com. Ibland ar min oro over saker och ting sa obefogad att jag i vissa stunder skulle vilja titta pa mig sjalv utifran och skratta lite latt. I alla fall: Biljetten tillbaka och det ar ju alltid bra nar den ar det.
  Planerar att kanske laga till en liten curry ikvall. Det luktar curry i hela trapphuset, sa det verkar vara sa man gor det har i Mile End.
  Rundade av gardagens arbete med pints och samtal pa den lokala puben. Samtalskvaliteten hog. Om att bli gammal i Sverige eller utomlands avhandlades bland annat. Pa puben nagra stiligt kladda gamla pensionarsherrar for sig sjalva vid bord runt om i lokalen. Sakta sippande pa sina pints blickar de ut over ovriga gaster pa puben. Ar pa plats men pa sa manga satt formodligen inte det egentligen. Sitter och drommer, ser pa manniskorna, ser sig sjalva. Ser hur allting en gang var, hur vissa saker aldrig andras. Ser en tid som forsvunnit framfor deras fotter och kanske ar de lite vemodiga nar de tanker pa det dar de sitter i sina slipsar och stiliga kavajer. Eller sa njuter de i fulla drag. Har varit med om allt de ser redan och har inget behov av aventyret langre. Inget behov, men de vill anda kanna pulsen och forvantningarna, sa de ar pa plats en stund pa fredagskvallen innan de gar hem till sitt victorianska radhus och resten av helgen ar sondags-stekar, barnbarn och tradgarsaarbete. Kanske ar det inte alls pa det sattet. Jag diktar ihop det, ar nog bara jag som sitter och drommer. Som ser mig sjalv i en annan tid...

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela