etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Kust och tivoli

Publicerad 2010-09-23 21:15:56 i Allmänt

Nagot ar det, nagot som ger gladje, inspiration och inre frid. En lycka som inte gar att kopa for nagra pengar som helst, som ar helt gratis och utan hakar eller avbetalning pa tva ar. Inga garantier och inga avtal. Kusten. Kusten ligger oppen for alla att upptacka och slukas upp av. Promenerar over London Bridge hem fran jobbet haromdagen. Fantastisk vy och en fin eftermiddag med solen blankande in vagig vattenspegel. Batar, skepp och pramar. Rorigt, folkliv och slammer. Ljummet och hostvibbar. Floden ar inte havet, imponerar men nar inte upp till vad kusten och havet erbjuder. Kisar i motljuset och kan nastan ta mig anda till barndomens stranddagar och kvallar. Kasta macka, bada, bygga flotte eller grilla. Vid havet blir allt mojligt. For en stund ar man dar och da och utanfor nagot. Mitt uppe i leken ar den det enda som betyder nagot pa riktigt. Langt fran Sverigedemokrater och en fientlig varld. Over London Bridge tar jag mig nastan anda dit. Kisar och ser solnedgangar och fartyg i horisonten. Skratt och lek pa nathinnan hojer humoret denna eftermiddag med ett par grader och jag ar, inser jag, nar allt kommer omkring en som alltid kommer att ha band till kustlinjer och strander. En relation som inte kan brytas. Inte leva just nu kanske, men aldrig do ut heller.
  Pa tivoli utanfor London idag med chefen och kompisar. Bilresa dit genom engelsk deckar-landsbygds-miljo. Vantade mig bara att inspektor Frost skulle komma puttrande i sin gamla Volvo och stoppa oss runt nasta kurva. Tivolit bjod pa adrenalindos 2010 for min del och karuseller jag sent kommer glomma. Upplevelse liksom. Hog kvalitet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela