etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Sushi o feber

Publicerad 2010-09-07 14:17:19 i Allmänt

Vaknar fem pa morgonen forkyld och elandig. Feberfrossigt skakande lunkar jag ned till bussen. Den ar lika iskall som morgonen och jag har inga pengar pa mitt busskort. Busschaufforen ar snall och later mig aka med anda. Ser val hur elandig jag ser ut. Packar upp muffins och maler kaffe. Tinar upp lite. Dagen tar slut och jag moter bror i Farringdon. Ett par eftermiddags-pints far min hals och min feber att ge med sig lite. Hjartat att bli lite mindre kallt. Pratar om allt mellan himmel och jord som vanligt. Ses inte sa ofta nufortiden, jag och min bror. Ater sushi och dricker lite te.
  Eftermiddagsstamningen pa eftermiddagslugna pubar ar nagot som det gar att ta pa. Den ar sa patagligt lugn och avslappnad. Som att kliva in i en annan tid, ett rum dar hetsen och stressen inte gor sig pamind. Ingen tunnelbanestrejk eller mutskandal kan andra pa det. Samtalen kretsar kring det, men pa eftermiddagspubarna tar man det sansat. Vet att livet gar vidare, tiden har sin gang och allt det dar. Samtalen pa riktigt och akta. Ett rum att fly till for en stund. Som ett vardagsrum for dem som inget eget ager.
  Sommaren ar slut, men jag vill inte att den dar kanslan av att den ar over ska ha overhanden. Hosten, sa mycket ska ju handa och sa mycket jag borde gora och ta tag i. Det regnar och ar solsken om vartannat. Min landlord ringer och sager att nagon forsokt gora inbrott i huset. Somnar om anda, for tjuven ar borta, sager landlorden. 
  Somnar om och drommer mig bort. Feberdrommar kan vara vackra. Man vet inte att man drommer som ibland annars ar fallet. Man ar bara dar och da utan start eller slut, utan tvivel och iskalla morgonbussar. Sedan vaknar man och ibland regnar det, men lika ofta ar det solsken och allt vackert. Livet kan vara valdigt vackert och utan nagra moln alls ens i horisonten. Ibland suddar ett litet meddelande fran nagon ut allihop, himmelen blir bla och man glommer hur det kan vara ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela