etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Sommardansväder

Publicerad 2011-08-05 19:42:02 i Allmänt

Loggar in, kopplar upp mig och försöker uppdatera mig om läget i omvärlden. Solen i ögonen, det är varmt i sommarens Sverige. På Gotland har solen strålat sedan färjan lade till i hamnen. Piloten säger till oss passagerare när vi landar på Arlanda i sommarnatten att det är "perfekt sommardansväder". Och visst kan jag känna det när jag stegar ut på parkeringen där på flygplatsen strax utanför huvudstaden. Andas in djupt, doftar och tar in. Sommarnatt i Stockholm och direkt, på en gång när jag känner doften är jag tillbaka där jag en gång var. Känner det och håller med piloten, det är perfekt sommardansväder.
  Ett dygn senare äter jag varmkorv och håller möte med grannarna och familjen med vy över fin kväll som lägger sig vackert över ängarna. Sockerkaka till efterätt. Dimma som sakta rullar in i aftonen. Vi plockar ihop disk, bord och stolar och lägger oss ganska tidigt. "Det är långt till London och Berlin nu", säger mamma till oss när vi sitter på sandstranden som nästan är folktom trots varmt vatten och klarblå himmel. Har solen i ögonen, så jag kisar när jag säger till henne att jag håller med. känner det, att det nog är en liten bit bort, storstaden. Blickar bort mot det fina fiskeläget vid udden med de gamla träbåtarna. Två timmars flygning bort men nog känns det allt lite längre. Ser inte så mycket i backspegeln, släpper taget och ser något nytt, kan känna det igen. För nu har jag flyttat tillbaka till Sverige för ett tag.
  Etwo, London E2, det blir en annan plats till hösten men ni kommer fortfarande, om ni vill, att kunna läsa texter här under samma namn. Bäste läsare, hoppas ni har haft en bra sommar och fortfarande kan njuta av den en tid till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela