etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Renat vatten

Publicerad 2011-12-06 17:58:19 i Allmänt

Samma dag som årets första snö faller så går ett vattenverk sönder någonstans i närheten av byn. Vattnet är smutsigt, säger radiorösterna. Allt dricksvatten ska kokas, lyder förhållningsorderna till byns invånare
Stapplar på kvällen ned till mataffären för att bunkra upp med flaskvatten. Vattnet ska vara smutsigt hela veckan, enligt radiorösterna. Fast jag är nära att halka på den isiga vägen en handfull gånger så håller jag mig på benen hela vägen till affären.
   Hyllan med flaskvatten gapar tom. Inte en enda flaska med helt vanligt vatten utan bubblor finns den här kvällen att handla. Radiorösterna har gjort sitt och nått ut med sitt budskap. Människorna köper vatten i stora kvantiteter. Den dyraste sorten vanligt vatten finns dock kvar, på små flaskor, men jag köper två stora buteljer med bubblande istället. En med citronsmak och en med hallon. En bra smakmix enligt mig själv.
   Morgonen efter kommer citronflaskan till användning när det är dags för tandborstning. Efter att ha används som mixer till Colgate i min mun står citrusvattnet sedan något avslaget bredvid datorn under hela arbetsdagen. Bubblorna spricker alltmer under dagen men den fräscha citronsmaken består. Det står på flaskan att man bör dricka minst två liter varje dag. ”Då gärna vatten”, lägger vattenföretaget till på etiketten. Det är jag beredd att hålla med om. ”Drick vattnet väl kylt”, står det också. Kloka ord, helt klart.
   Till matsalen på skolan levereras på grund av vattenverksproblemet allt vatten från annan ort. Det smakar på morgonen mycket märkligt, nästan dött. Det  levererade vattnet är så filtrerat, omhändertaget och behandlat att all smak, även den helt vanliga vattensmaken råkat försvinna iväg i processen. Men det står en skylt i matsalen att det vattnet i alla fall är helt rent och det är ju huvudsaken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela