etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

London-sommar

Publicerad 2011-06-13 10:30:58 i Allmänt

Ett samtal mellan främlingar vid fönsterbordet, en fader med sonen i rullstol framför sig, de båda ler i samförstånd åt något de pratar om. Ett par under ett stort paraply i regent, en gammal veteranbil och en fint putsad fasad tvärs över gatan. Det är något fint i luften. Solen vill inte vara med den här söndagen, den liksom bara tittar fram lite, för en stund i sommarkvällen blir det ljust efter det där regnet, men solen försvinner snabbt igen. Madonna och lite gammal rock på spellistan. Två kunder har en dejt på nedervåningen och den går inte så bra först, men nog bra sen för de vandrar iväg hand i hand, tackar och ler, också de under ett  stort paraply. En annan kund frågar om vägen till Covent Garden, hon har inget paraply, men jag säger att det nog ändå är värt promenaden, Covent Garden är väldigt fint, säger jag. Promenad längst med Regents Canal på hemvägen genom London-sommaren. Blåser nästan vågor på kanalen, sjöfåglarna har tagit skydd, barnen leker inne idag och det är något så melankoliskt vackert över hela sceneriet som slukar mig. Vind, mulet, byggarbetsplats, sirener på avstånd, öde kanal-promenad och lätt att glömma bort att det är mitt i juni, sommar. Lätt att glömma bort att det kan vara fint ändå. Oftast är det inte juni. Oftast är livet måndag eller mitt i veckan, vardag och bestyr. Men det kan vara fint ändå, livet, även om det kan svårt att komma ihåg ibland.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela