etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Evakuerat Fleet Street

Publicerad 2011-03-03 18:43:17 i Allmänt

Satt i godan ro och konverserade över en eftermiddagspilsner på Fleet Street med Paul Coffee och Hedvig. Hedvig på kortvisit i staden och en mycket trevlig liten stund. Efter ett tag på puben börjar en helikopter cirkulera över området kring puben, det kan man tydligt höra. Ganska tätt över taket flyger den rundor och får snart sällskap av ytterligare en flygmaskin. Går på toaletten och noterar från fönstren på övervåningen att det inte bara är polishelikoptrar i luften, på hela Fleet Street syns poliser. I övrigt är gatan tom på människor, kan jag genom fönstret skåda. Inte en ända svart kostym i sikte. Mycket märkligt, tänker jag och blir lite nyfiken. Gläntar försiktigt på dörren till puben och går ut på trappan för att ta en lite närmare titt. En bister polisman kommer omedelbart fram till mig. "Vad gör du för nåt?, är du på väg någonstans?", frågar han mig med en mycket auktoritär stämma. "Tänkte bara kika lite", svarar jag. "Det här vill du nog inte se", svarar han och föser tillbaka mig in i lokalen.
Tydligen står ett skumt fordon parkerat på en tvärgata lite längre bort från puben och därför har hela området spärrats av. Misstänkt bomb i bagageutrymmet. 30-40 polisbilar, lite brandbilar och ambulanser och ytterligare lite poliser till involverade i letandet efter bomben.
Polismannen säger åt oss och de andra gästerna på puben att gå några kvarter bort med tankte på risken för att något ska detonera. För säkerhets skull.  Eller som han säger till Paul Coffee: "Om det skulle bli en bang bang"
Lugnande ord.
20 minuter senare är det grönt ljus för Fleet Street-trafik igen och möjlighet till en andra pint.
Dagen efter, idag känns det seriösa i situationen som bortglömd. Andra samtalsämnen är snart på agendan. Som Radiohead, Ikea och sill typ. Chefs-Andy hemkommen från tur till Ikea överaskar mig plötsligt med två burkar sill. Senap och löksill i två fina små glasburkar. Han skrockar lite glatt över min förtjusning och undrar om jag fått något smaprov av Paul Coffees saltlakrits han köpt åt honom. En bit, säger jag till chefs-Andy och tillägger att det var delikat. Paul Coffee är mycket nöjd över sin saltlakrits. Går runt med en lurigt nöjd min. Jag tycker inte om lakrits alls, men det säger jag ingenting om till chefs-Andy.

Kommentarer

Postat av: Anton

Publicerad 2011-03-03 18:59:01

haha, sjukt! inga bombsituationer här på sistone, men en del snack om radiohead

Postat av: Nils

Publicerad 2011-03-03 22:08:31

bra att det är lugna puckar Anton!. X

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela