etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Seriös snart

Publicerad 2011-03-09 21:48:19 i Allmänt

Vanlig onsdag, kyliga vårvindar och ett regn hSängandes i luften som aldrig föll. Förmiddagsfika i Covent Garden och sedan eftermiddagspass på jobbet, stängning med chefs-Andy. Framtidskonversationer, fotbollsprat och analys av espresson vi serverar. Vardag och en sådan där obehagligt vanlig dag som får mig att bli nervös. Blir rädd att något är fel för att allt går precis som det ska och inte hakar upp sig. Blir lite på min vakt när jag är på ett för gott humör en hel dag. Inte ens den långa kön till biljettautomaten i tunnelbanan på väg hem får mig ur balans. En stund innan köandet till automaten har jag och chefs-Andy pratat framtid. "Är det inte dags att göra något annat för dig snart, börja plugga och sådant?" undrar chefs-Andy och börjar en utläggning om att det är viktigt att bli seriös i något skede av sitt liv. Att det gäller även mig. Berättar för honom att jag är lite rädd för Stockholm och en eventuell flytt dit för studier. Att de stänger karusellerna lite för tidigt och allt det där. Att det är en bedårande vacker storstad men att jag skulle sakna lite av London-pulsen. Tror inte att han förstår vad jag menar.
Sedan, när kunderna gått hem, spelar jag lite gammal electro i stereon, han köar upp Happy Mondays i spelningslistan och medan jag moppar golvet i källaren räknar han kassan på övervåningen. Skruvar upp volymen, moppar vidare och försöker samtidigt enas med Andy om en Happy Mondays topp fem-lista. Skrikande mellan våningarna, utan något resultat alls för att vi inte hör varandra (volymen för hög på stereon)
Sedan åker jag hem och tänker i tunnelbanevagnen att det kanske ändå är dags att bli lite seriös snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela