etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Lov

Publicerad 2011-10-26 16:05:25 i Allmänt

Den stora röda väskan är utbytt mot en lite mindre och med mörkare nyans. Lite lättare att ha med sig och har ett blixtlås. Resan hem är kortare nu, inte lika tidskrävande. Det var annat förut. Nu finns hemma mer än över nät, brev och telefonlinjer. Hemma finns mer på riktigt nu. Huset i skogsbrynet, de vänliga grannarna och historierna vid den öppna spisen. Det är verkligt, det finns. Är i skogen nuförtiden jag med, det finns en länk och mer av ett samband. Det är lov och ledighet runt hörnet.
   Höstlov, hur du brukade skrämma mig. Fotbollen var slut och hösten kändes redan långdragen. Hur jag fick lovdagarna att gå ändå, hur vi ville ha vår vardag tillbaka. Nu är allt annorlunda. Vardag skrämmer och istället lockar det oskrivna, mångsidiga och lite fördolda. Vardag måste vi göra till vår vän, men jag vill gärna lära känna lovdagarna lika bra och ha dem nära. Få saker gjort och uppskatta dem. Ledigheten skrämmer inte längre lika mycket. Höstlov, får jag lov till en dans? 
   Den var förresten ganska dyr en gång i tiden, den stora röda väskan. Nu står den någonstans nära Köpenhamn och väntar på att bli upphämtad. Ska boka så att det kan bli av snart, för den har visst blivit stående där lite för länge nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela