etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

Lyx med bitter eftersmak

Publicerad 2011-09-14 15:07:23 i Allmänt

Nästan varje dag har det fallit lite regn här i Molkom under den månad jag har varit här. Det verkar liksom ingå lite i paketet när man bor här. Mitt paraply har gått sönder. Fallit ihop. Bara en sådan sak. Har knappt ägt ett paraply förut och nu har det gamla svarta säckat ihop. Som ett riggat segel. Fotar lite just nu i skolan och försöker göra det så gott mina kunskaper sträcker sig. Är svårt, men det tar sig. Långsamt blir de lite bättre, bilderna.  
  Köpte kaffefilter i livsmedelsbutiken i går och nu ska den vita skönheten till kaffebryggare på köksbänken invigas med en mörkt rostad sort som verkar vara intressant och mycket, mycket stark. En eftermiddagskopp med aningen bitter eftersmak förväntar jag mig. Det står så på förpackningen i alla fall. Det står också att det ska vara etiskt producerat och allt det där. Och ekologisk. Och rättvisemärkt. Så klart att det gör det, men tror inte så mycket på de där uppgifterna. Kaffedrickande är med största sannolikhet inget som gynnar någon odlare. Bara ett nödvändigt ont. En lyx och ett nöje med bitter eftersmak i form av de villkor som de flesta farmare lever under. Filtrena går att kompostera också. Och kaffesumpen går att återanvända, det är bra för blommorna i trädgården. Speciellt rosor mår bra av lite sump då och då. Men det hjälper ju föga de odlare som producerat bönorna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela