etwo

nils jönsson skriver om vardag, drömmar, samtiden och minnen ur olika synvinklar.

På ett slott i Frankrike

Publicerad 2012-01-23 16:09:33 i Allmänt

Det är en ny och fräsch termin som tagit sin början även om det är mitt i vintern. I den mörkaste av årstider dyker det upp förslag på vad man ska göra sen, när utbildningen är slut. Vägledare, gästföreläsare, inspiratörer och vänner sprider sina budskap om vad som är den rätta vägen att gå. Den ena utbildningen verkar bättre än den andra hör man i ett öra. I det andra predikar någon självutnämnd expert om vikten av att skaffa sig ett jobb och få erfarenhet. Många håller predikan, många vill visa dig vägen och det är lite av vårterminens signum verkar det som.
   Alla lovord om framtiden, alla positiva framställanden av den gör en till en vilsen dagdrivare. Bär konstant runt på min vän känslan av att vara ute och cykla. I mycket som blir gjort känns det som att jag tappar begreppen och att någon är mig på spåren. Någon som sett att jag inte äger licens till att göra vad jag gör. Som en 17-åring med falsk legitimation återfinns jag i olika köer till saker i livet. Samma skakighet och samma lycka varje gång jag lyckas lura mig förbi vakten och ta mig in. Väl förbi vakten känns det bättre, då kan man spela med och smälta in i tillställningen.
   Kreativitet är vad arbetsgivarna vill ha, säger någon på en föreläsning om kreativitet som hålls på skolan. Kreativitet är framtiden, skriv ned dina drömmar på ett papper, säger samma person. Vill på pappret skriva: ”Bli djupt troende munk på ett slott i södra Frankrike” Istället krafsar jag ned något mer jordnära om journalistik på det vita arket och disskuterar sedan drömmarna med de som sitter vid bordet.
   Är man djupt troende munk på ett slott i Frankrike har man nog passerat sådana här stadier av drömmande i livet. Man pratar förmodligen inte så mycket om oväsentligheter och det borde vara anledning nog att flytta in på ett munk-slott. Bor man där på slottet har man på något sätt redan uppnått det man vill i livet och det måste finnas en trygghet i att inse det. Att vara munk på ett slott och odla grönsaker, be och skriva rent texter kanske är höjden av lycka. Kanske inte bästa för kreativiteten men för lugnet och välbefinnandet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela